Nadchodzący boom na biometan i biolng – cele RED III

Cele RED III dla sektora transportu

Polska stoi przed wyzwaniem implementacji przepisów dyrektywy RED III do krajowego porządku prawnego do maja 2025 roku. W związku z tym, możemy oczekiwać intensyfikacji prac legislacyjnych mających na celu przygotowanie regulacji, które umożliwią skuteczne wdrożenie wymogów dyrektywy. Szczególną uwagę w kontekście Polski zwraca sekcja dotycząca sektora transportowego, a zwłaszcza rozwój biometanu i bioLNG.

Zgodnie z zapisami RED III:

„Każde państwo członkowskie nakłada na dostawców paliw obowiązek zapewnienia, aby łączny udział zaawansowanych biopaliw i biogazu wyprodukowanych z surowców wymienionych w załączniku IX część A (…) w energii dostarczonej do sektora transportu wyniósł co najmniej 1 % w 2025 r. i 5,5 % w 2030 r.(…)”

Biometan oraz biolng kwalifikują się do tej kategorii, co stawia je wraz z biometanolem w roli kluczowych źródeł energii, mających spełnić narzucone wymogi. Do realizacji tego zadania zobowiązane będą przedsiębiorstwa zarejestrowane przez URE, w tym takie podmioty jak ORLEN, BP, Circle K Polska, czy Shell Polska.

Dyrektywa definiuje dwie ścieżki realizacji tego obowiązku:

  1. bezpośrednie wykorzystanie biopaliw jako paliwa
  2. pośrednie zastosowanie w produkcji konwencjonalnych paliw.
Wykorzystanie bioCNG i bioLNG w transporcie

Realizacja tych założeń nie będzie prosta, biorąc pod uwagę obecne uwarunkowania rynkowe. Liczba stacji CNG i LNG w Polsce, według danych z listopada 2023 roku, prezentuje się skromnie (36 stacji CNG oraz 32 LNG) w porównaniu z ponad 7900 stacjami benzynowymi. Aby sprostać celom na 2030 rok, konieczna będzie rozbudowa i modernizacja istniejącej sieci dystrybucji, z perspektywą znaczącego zwiększenia liczby stacji oferujących bioCNG lub bioLNG. W praktyce, realizacja tego celu będzie wymagać zarówno rozbudowy istniejących stacji, jak i tworzenia nowych obiektów skierowanych do specyficznych grup klientów, np. przedsiębiorstw komunikacji miejskiej czy transportu ciężarowego.

Jednakże, wykorzystanie tego paliwa w transporcie ciężarowym napotyka na przeszkody wynikające z polityki stopniowego wycofywania silników spalinowych z tego segmentu. Pomimo że Unia Europejska zaostrza normy emisji CO2 dla pojazdów, nie uwzględnia potencjału biopaliw w obniżaniu emisji gazów cieplarnianych, co stawia pojazdy na bioCNG czy bioLNG na równi z tymi zasilanymi gazem ziemnym. To z kolei może wpłynąć na zmniejszenie produkcji i sprzedaży pojazdów na gaz przez producentów, stanowiąc barierę dla rozwoju tego sektora.

Stymulowanie popytu na biopaliwa wymaga, więc nie tylko zapewnienia ich dostępności, ale również konkurencyjności cenowej oraz atrakcyjnej oferty pojazdów. Regulatorzy mogą wspierać ten proces, przyznając przywileje lub dotacje, jednocześnie wprowadzając ograniczenia dla konwencjonalnego transportu.

Biometan do produkcji paliw konwecjonalnych

Dla producentów paliw, realizacja wymogów dyrektywy może okazać się łatwiejsza poprzez wykorzystanie biometanu w procesie reformingu do produkcji konwencjonalnych paliw. Takie podejście łączyłoby się z wykorzystaniem:

  • istniejącej sieci dystrybucyjnej,
  • nie wymagałoby zmiany nawyków konsumentów,
  • zmiany procesu produkcyjnego.

Wykorzystanie biometanu w tym procesie wymagałoby jedynie zastąpienie nim konwencjonalnego metanu, z którego obecnie produkuje się wodór. W dłuższym horyzoncie czasowym proces ten zostanie prawdopodobnie uproszczony i zamiast metanu będzie dostarczany bezpośrednio wodór, który będzie produkowany z OZE.

Nadchodzący boom na biometan i biolng

W kontekście planów rozwojowych, Polska może spodziewać się znacznego wzrostu liczby instalacji do produkcji biometanu i biolng. Obecnie działająca jedna instalacja demonstracyjna to dopiero początek, bowiem do zrealizowania celów na 2030 rok, przy założeniu spełnienia wymogów wyłącznie przez biometan, potrzebnych byłoby ponad 360 instalacji produkcyjnych o mocy 4 mln m3/rok.

Podsumowując, Polska razem z innymi krajami UE stoją przed ambitnym zadaniem wdrożenia dyrektywy RED III, co wymaga kompleksowego podejścia obejmującego zarówno rozwój infrastruktury, jak i stymulowania rynku. Nadchodzący boom na biometan i biolng jednak niewątpliwie będzie miał wkrótce miejsce.

https://www.money.pl/gospodarka/mamy-coraz-wiecej-stacji-paliw-w-polsce-pkn-orlen-niekwestionowanym-liderem-6889460008684128a.html
https://rejestry.ure.gov.pl/o/17
https://bip-europe.eu/wp-content/uploads/2023/10/BIP_Task-Force-2_A-vision-report_Oct2023.pdf
https://bip-europe.eu/wp-content/uploads/2022/11/BIP-Work-Programme_24-October-2022.pdf
https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/ten00126/default/table


Posted

in

by

Tags:

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *